Så blir du och din enhet användare av SibeR
För att du ska kunna använda SibeR i kvalitetsutveckling av psykologisk behandling måste din enhet vara ansluten till registret. Du måste också ha en personlig behörighet.
SÅ ANSLUTER DU EN NY REGION ELLER NYTT VÅRDOMRÅDE TILL SIBER
Regioner, vårdområden och enheter som bedriver internetförmedlad psykologisk, sjukvårdande behandling kan registrera sina behandlingar i SibeR.
Ta kontakt med registerhållare och biträdande registerhållare för samråd.
Här finns kontaktuppgifter till registerhållare och biträdande registerhållare.
Vi arbetar tillsammans med er för att skapa bra förutsättningar för registrering, uppföljning och kvalitetsdriven utveckling. Vi vägleder när det gäller användaravtal, kartlägger mål, indikationer och vilka behandlingsprogram som används.
En viktig aspekt är vårdprocessens olika steg och hur dessa dokumenteras. Bra dokumentation underlättar manuell registrering och bygger förutsättningar för direktöverföring, det vill säga att man för över strukturerade journaluppgifter till SibeR.
Efter överenskommelse och med ömsesidiga avtal i ryggen ger vi stöd i implementeringsprocesser och arbetar tillsammans fram lösningar för direktöverföring.
Vi stämmer av om behandlingarna som ni använder redan har specificerade beskrivningar enligt SibeRs mall eller om detta behöver utvecklas. Vi kartlägger tillsammans specificerade vårdprocesser. Dessa ska beskrivas i formulär som finns att ladda ner längst ner på denna sida.
SÅ ANSLUTER DU DIN ENHET TILL SIBER
En enhet som vill ansluta till SibeR kontaktar Registercentrum Västra Götalands support:
rc.behorigheter@vgregion.se
010-441 29 00
Supporten stämmer av läget, rådgör vid behov med registerhållarna och bistår vid behov med att fylla i SibeR:s användaravtal. Det finns att ladda ner längst ner på denna sida. Undertecknade användaravtal sänds till Registercentrum via post eller enligt överenskommelse inscannat via e-mail.
Enheten som ansluter ska utse en kontaktperson som registret kan vända sig till för att förmedla information. Kontaktpersonen meddelar supporten när nya medarbetare behöver få behörighet att registrera. Kontaktperson och enhetschef/verksamhetschef bör läsa riktlinjer för personuppgifter som finns att ladda ner längre ner på den här sidan.
SÅ FÅR MEDARBETARE BEHÖRIGHET ATT REGISTRERA OCH ANVÄNDA SIBER FÖR KVALITETSUTVECKLING
Den som ska registrera eller ha tillgång till enhetens ocensurerade utdata i Resultatöversikten måste förtecknas som användare i SibeR genom att enheten fyller i SibeR:s användaravtal. Enhetens kontaktperson meddelar supporten att en ny användare ska ha behörighet. När en ny användare är förtecknad får hon eller han ett e-mail med instruktioner för att komma igång.
Stöd för vårdpersonal